se začátkem nového semestru se vracíme k publikování měsíčního newsletteru OFIŽ, ve kterém se vám budeme snažit dát vědět, co je u nás nového, jaké jsou novinky ohledně výuky, které příležitosti byste neměli minout a jaké biologické zajímavostí nás zaujaly.
Nezapomeňte, že pokud byste chtěli do příštích newsletterů něco přidat, můžete psát na lus@sci.muni.cz.
Organizace semestru a zvládnutí přednášek v online formě, které nás v nadcházejícím období čeká, bude jistě náročné (jak pro přednášející tak i pro studenty). Prosíme studenty o trpělivost a pochopení hlavně v prvních týdnech, kdy budeme vychytávat možné technické nedostatky. Věříme ale, že to zvládneme a předáme vám všechny vědomosti stejně dobře jako na živé přednášce. Prosíme vás také o spolupráci a pokud to situace jen trochu dovolí, snažte se nezameškat praktická cvičení, kde lze dovednosti přes obrazovku předat jen stěží. Pamatujte, že to, co budete po škole potřebovat nejvíc, není teorie, ale praktická dovednost.
Za OFIŽ zdraví Lucka Nesvadbová
P. S. pro studenty 1. ročníků:
Chtěla bych poslat dál jednu radu, kterou jsem dostala já, než jsem začala studovat na univerzitě. Tehdy doktorand a dneska už pan docent nám na jednom kurzu řekl:
Studium na vysoké škole bude takové, jaké si ho uděláte. Můžete proplout bez většího nasazení a námahy... Ale taky se můžete zapojit do spousty skvělých vědeckých projektů, které vám přinesou daleko víc než stanovená výuka. To už záleží na vás a vaší aktivitě.
A za sebe bych potvrdila to, jak se říká, že na konci člověk ví, jak měl začít. :-) Kdybych šla dneska studovat znovu, nestyděla bych se ptát a dovolila bych si i zpochybňovat a uvažovat kritičtěji. Nebrat věty ve skriptech jako nezpochybnitelné pravdy, ale přemýšlet hlouběji a ptát se proč. Máte to štěstí, že na OFIŽ s vámi takové hluboké debaty vyučující určitě rádi povedou.
Doc. Martin Vácha pro vás dal s kolegy dohromady informace k výuce všech předmětů, které se týkají studentů OFIŽ. V přiložené tabulce najdete jednotlivé předměty a k nim informaci, jakou formou bude jejich výuka probíhat.
Pozor, uvedené informace se mohou změnit podle toho, jak se bude měnit situace s (ne)povolením výuky na univerzitě. Vyučující vás v tom případě budou informovat napřímo.
Návody na stáhnutí a ovládání MS Teams jsou k dispozici ZDE.
Seminář bude probíhat online přes MS Teams, vždy ve středu v 11.00.
Program na říjen:
7. 10. Organizační záležitosti, aktuality; doc. M. Vácha – vystoupí jako garant programu
14. 10. Přednáška PGS: Mgr. B. Kvokačková: Plasticity and intratumoral heterogeneity in breast cancer; doc. M. Buchtová: Jak přednášet a čeho se vyvarovat
21. 10. přednáška PGS: Mgr. M. Pícková: Preklinické modely nádorové progrese a terapie; Dr. J. Medalová: Závěrečné práce a citační politika
28. 10. Státní svátek Den vzniku samostatného československého státu
V pátek 9. 10. 2020 od 9 hodin proběhne online PhD Day na Přírodovědecké fakultě. Diskutovat se budou témata jako obecná pravidla doktorského studia na PřF, možnosti výjezdů do zahraničí, služby Knihovny univerzitního kampusu, HR Award a možnosti rozvoje dovedností.
Odkaz na online schůzku v MS Teams by měl doktorským studentům přijít automaticky emailem. Zájemci z řad dalších studentů se mohou připojit také, link bude doplněný i na webové stránky v odkaze níže.
Doporučuji se na odkaz podívat, jsou v něm přiloženy také prezentace shrnující zajímavé informace k PhD studiu (individuální studijní plán, práva a povinnosti doktorských studentů, grantové příležitosti, ...).
Během září z rukou prorektorky pro výzkum a doktorské studium, prof. RNDr. Šárky Pospíšilové, Ph.D. v rajské zahradě Augustiniánského opatství si celkem 23 nových docentů převzalo své jmenovací dekrety. Mezi nimi byli také dva zástupci OFIŽ - doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D. & doc. MVDr. Martin Anger, CSc.Gratulujeme!
Získali jsme akreditaci pro chov a experimentální využití rybiček a žab!
Docentka Marcela Buchtová spolu s Lenkou Doubkovou, Nikodémem Zezulou a Pavlem Dobešem úspěšně dobojovali s náročným akreditačním procesem a nekonečnými lejstry a OFIŽ tak získalo povolení od Ministerstva zemědělství pro chov a experimentální využití rybiček, žab a dalších živočichů - především jde o druhy Danio rerio a Xenopus laevis. Posune se tak kupředu výuka vývojové biologie a brzy budete moct na vlastní oči pozorovat a zkoumat vývoj rybího či žabího embrya, podobně jako je zachycen na videu.
Něco se chystá... ! ;-)
Letošní Noc vědců se bohužel neuskuteční v obvyklé formě, ale bude přesunuta do online světa. Prohlídky laboratoří budou virtuální - prostřednictvím videí. A nedávno jsme natáčeli videoprohlídku OFIŽ. Do psaní scénáře a „hereckých rolí“ se zapojilo hned několik výzkumných skupin, abychom předvedli celou šíři experimentálního zaměření našeho oddělení.
Termín letošní Noci vědců je posunut na 27. 11. 2020, ale už během října se budou spouštět online prezentace videí na webu www.nocvedcu.cz. Takže nás sledujte, určitě vám dáme vědět, až bude video z našeho oddělení připraveno ke zhlédnutí!
Zajímá vás věda a experimentování a rádi by jste se vědeckému bádání věnovali? Tak se přidejte k nám! Naše skupina se věnuje buněčné biologii, konkrétně zkoumání organely zvané cilium, která je velice důležitá pro správný vývoj embryií i homeostázu u dospělého organismu. Více o tom, co nás zajímá, zde: https://www2.med.muni.cz/histology/lukas-cajanek/
U nás budete mít šanci vyzkoušet si, co to v reálu obnáší pracovat na výzkumném projektu (nejdřív ve spolupráci s členy naší laboratoře a později třeba i samostatně). V současné době hledáme studenta pro projekt zabývající se vztahem mezi fosforylací určitých proteinů a tvorbou cilií. Při práci na tomto projektu se student naučí zejména kultivovat kontrolní a knockoutové buněčné linie, a dále připravovat a analyzovat vzorky pomocí imunofluorescenční mikroskopie a western blottingu. V případě oboustranné spokojenosti a zájmu je zde možnost dlouhodobějšího působení v rámci bakalářské či diplomové práce.
We are seeking a highly motivated candidate with an interest in craniofacial development and evolutionary aspects of facial variability, to join our group at the Max Planck Institute for Evolutionary Biology.
We combine interdisciplinary approaches to understand the genetic and molecular basis of craniofacial development in vertebrates and are particularly interested in the evolutionarily conserved link between the development of the nervous system and the development of the skull. Methods such as single-cell transcriptomics and genomics, high-resolution and wholemount imaging, multiplex in situ hybridization, micro-computed tomography and 3D reconstructions, genetic tracing, tissue-specific gene modifications and a spectrum of in vivo & in vitro are commonly used in the lab. Our goal is to characterize cell types and tissues participating in the head morphogenesis and dissect their interactions on a cellular and molecular level.
The position is open from 01.01.2021.
For more information see the webpage of Dr. Kaucka´s research group:
I am looking for a motivated postdoctoral researcher to join my newly established lab, funded by a Wellcome Trust and Royal Society Henry Dále fellowship to work on CME. The lab‘s goal is to gain a better understanding of the molecular regulation of endocytosis and its integration with signalling and homeostasis through phosphorylation / dephosphorylation events using an approach that integrates cell biology, quantitative high-resolution live cell imaging, proteomics and biochemistry.
The postdoctoral position is a full-time position and the funding is available for 5 years starting from 01.01.2021.
Do not hesitate to contact me if you are interested!
Dr. Loriana Vitillo se svými kolegy z Cambridge University natočila video, které vtipně přibližuje, jak vědci přemýšlejí o kmenových buňkách, se kterými dennodenně pracují. Jejich přirovnání jsou trefná, podívejte se. :-)
Ještě zajímavější pro vás ale nejspíš bude hra do mobilu, kterou navrhli právě biologové v čele s Dr. Vitillo, ale také ve spolupráci se sociology. Hra se jmenuje Dish Life: The Game a stanete se v ní vědci, kteří kultivují buňky, starají se o chod laboratoře a postupně prochází celou vědeckou kariérou - od začínajícího studenta až po profesora vedoucího vlastní laboratoř.